Tuesday, May 13, 2014

Manfaat pengaktifan otak tengah

teks:magdalinaselamat
foto:carian google

Bismillah.

Alhamdulillah. 

Pada entri kali ini , saya akan cuba mengupas tentang manfaat yang diperoleh setelah otak tengah diaktifkan. Kelebihan-kelebihan ini saya simpulkan dari pemerhatian akan perkembangan yang ditunjukkan oleh anak-anak dan mereka yang pernah mengikuti bengkel pengaktifan otak tengah ini. Juga hasil perbincangan dengan pakar pengaktifan otak tengah, dr Rahayu M.Yusof dan dari pembacaan-pembacaan saya.

Kanak-kanak yang pernah mengikuti bengkel mengaktifkan otak tengah akan mempamerkan potensi mereka yang tersedia ada tetapi selama ini terselindung dalam diri. Perkembangan ini tentu sahaja bukan sekelip mata  tetapi  mengambil masa secara beransur-ansur. Ia hasil dari latihan pengaktifan yang berterusan di rumah dengan bantuan kedua orang tuanya.  Perubahan hasil dari pengaktifan ini juga dapat kita lihat bagi anak yang dikenalpasti lembam maupun hiperaktif.

Secara asasnya, setelah otak tengah (pineal gland) seseorang diaktifkan, mereka akan boleh melihat dan membaca menggunakan gelombang otak mereka. Gelombang otak dan 'cahaya' digunakan untuk merasa dan bereaksi terhadap benda-benda di persekitarannya. Sungguhpun hal ini kedengaran agak pelik tetapi setelah ibubapa melihat sendiri kebolehan anak mereka, mereka berasa teruja dan tidak terkejut lagi. Dengan kaedah blindfold, kanak-kanak yang otak tengahnya telah diaktifkan dapat mengenal warna, huruf, benda disekitar dan sebagainya.



 



Pada umumnya, kelebihan yang diperoleh setelah otak tengah diaktifkan, dikenalpasti seperti berikut

Keseimbangan di antara otak kanan dan kiri.
Setelah otak tengah iaitu jambatan otak diaktifkan, fungsi otak kanan dan kiri kini dapat diseimbangkan. Otak kiri tidak lagi menekan otak kanan dan begitu juga sebaliknya.

Inilah yang dikatakan kunci genius. Seseorang yang dikatakan genius adalah mereka yang menggunakan otak secara keseluruhan. Mereka yang genius mempunyai keupayaan intelek yang tinggi, dengan kemahiran yang mempesonakan, pemikiran yang kreatif dan bakat semulajadi. Ia umpama menggunakan otak kanan dan kiri secara seimbang.

Meningkatkan konsentrasi
Apabila otak tengah diaktifkan, konsentrasi seseorang akan bertambah menyebabkan mereka akan lebih mudah memahami sesuatu hal yang rumit.

Ini kerana otak tengah adalah merupakan pengeluar dopamine yang diperlu otak sebagai neurotransmitter.  Otak tengah yang aktif mampu mengeluarkan dopamine dalam jumlah yang mencukupi. Semakin banyak dopamine dikeluarkan maka semakin banyak jaringan sel baru akan terbentuk dan tersusun dalam sebuah mekanisme dan akan semakin kuat jika kita sering melatihnya.

Meningkatkan daya ingatan
Berkait rapat dengan daya konsentrasi seseorang. Apabila konsentrasi meningkat secara tidak langsung akan turut meningkatkan daya ingatan seseorang. Daya ingatan yang bertambah  dapat membuat seseorang mampu belajar dalam waktu yang lebih singkat.

Meningkatkan gerakan kinetik
Otak tengah juga merupakan bahagian otak yang bertindak mengatur pergerakan tubuh. Setelah otak tengah diaktifkan, mereka mampu mengawal tubuh dengan lebih baik. Ada diantara mereka yang merasakan mereka lebih senang berolahraga, ada juga yang merasakan mereka lebih mudah melakukan pergerakan tarian, melakukan kegiatan luar rumah atau sebagainya.

Menyeimbangkan emosi
Otak tengah juga berfungsi mengatur hormon dalam tubuh. Jika otak tengah telah diaktifkan, mereka dapat mengawal emosi dengan lebih baik kerana otak tengah menyeimbangkan perkembangan otak kanan dan kiri.

Mereka yang mempunyai emosi positif, tenang dan stabil akan dapat menerima pembelajaran dengan lebih baik. Mereka lebih mudah menghafal dan dapat menyelesaikan permasalahan dengan lebih kreatif.  Seseorang yang fungsi otak mereka lebih seimbang juga dapat menimbulkan sifat lebih berkasih sayang dengan orang-orang disekelilingnya , lebih peka dan lebih prihatin dengan hal orang lain.



Kelebihan-kelebihan yang tersebut di atas dan potensi diri kanak-kanak akan terserlah melalui minat yang ditunjukkan secara individual.  Setiap kanak-kanak mempunyai potensi yang berbeza mengikut kemampuan dan keistimewaan masing-masing.  Hal ini diumpamakan seperti lampu dan suiz. Lampu ibarat otak tengah dan kami selaku fasilitator berusaha untuk membantu menghidupkan suiz, maka jenis lampu apakah yang anak anda bakal pamerkan, samada mentol, kalimantang atau spotlight. Itulah potensi mereka sebagai bakal khalifah yang dijadikan oleh Allah Sang Pencipta.

Semua kelebihan ini tidak akan tercapai tanpa ibubapa yang turut berperanan besar membantu anak-anak mengembangkan fungsi otak tengah kerana ibu bapa yang positif akan melahirkan anak-anak yang positif juga.

Bertemu di lain entri membincangkan tentang peranan ibubapa terhadap perkembangan anak-anak.

________________________________________________________________________________

Hubungi kami di DR Genius Club untuk mengetahui lebih lanjut tentang bengkel mengaktifkan otak tengah yang dianjurkan

pnmagdalinaselamat@gmail.com
0139926720
(Pahang)

atau

kasehuwais@yahoo.com
(Kota Tinggi, Johor)



No comments:

Post a Comment