Saturday, May 24, 2014

Tidur yang meningkatkan fungsi otak

teks : magdalina selamat
foto : carian google

Bismillah.

Alhamdulillah diatas segala nikmatNya yang tidak terhingga.

Tidur merupakan suatu nikmat yang perlu kita syukuri. Manusia perlu tidur untuk merehatkan otak dan memperbaiki fungsi tubuh setelah penat bekerja seharian. Adalah penting bagi seseorang mendapatkan tidur yang berkualiti bukan jangkamasa tidur yang panjang

Tidur berkualiti adalah keadaan dimana seseorang tidur di bawah pengaruh gelombang delta. Gelombang delta adalah gelombang otak yang paling rendah, memiliki amplitude besar dengan frekuensi rendah dibawah 4hz. Fasa delta adalah fasa istirehat yang paling tinggi bagi tubuh dan fikiran. Pada ketika ini, tubuh akan melakukan proses penyembuhan diri, memperbaiki kerosakan dan menghasilkan sel-sel baru.



Anak-anak yang sedang membesar memerlukan tidur berkualiti yang amat penting bagi perkembangan minda mereka. Bagi meningkatkan fungsi otak tengah, anak-anak digalakkan tidur seawal jam 10 malam.  Tidurlah dalam keadaan gelap kerana dalam keadaan gelap, otak tengah sangat aktif menghasilkan hormone melatonin yang diperlu bagi system kekebalan tubuh. Hormon ini paling banyak terhasil saat tidur berkualiti sekitar 12 tengah malam hingga awal jam 3 pagi.

Hormon melatonin berfungsi sebagai:
  1. Antioksida yang meneutralkan radikal bebas
  2. Mengatur waktu tidur
  3. Meningkatkan system kekebalan tubuh, mengawal mood, menghilangkan stress.
  4. Mencegah peningkatan kolestrol, mengawal tekanan darah, mencegah strok
  5. Mencegah kanser
Oleh itu, memadamkan lampu ketika tidur juga bukan sahaja membantu anak-anak tidur lebih lena sepanjang malam tetapi turut membantu mencegah pelbagai penyakit merbahaya. Kehadiran cahaya lampu walaupun sedikit akan menyebabkan penghasilan hormone melatonin semakin lemah dan kualiti tidur akan terganggu.




Kaedah mendapatkan tidur berkualiti ini sebenarnya terkandung hikmah tidur sebagaimana yang dianjurkan oleh Rasulullah. Di antara sunnah Rasulullah tentang tidur adalah:
  1. Masuk tidur tidak lewat malam kemudian bangun di pertengahan atau dua per tiga malam untuk menunaikan solat tahajud atau qiyamullail.
  2. Berwuduk sebelum tidur
  3. Posisi tidur terbaik adalah mengiring ke kanan dengan telapak tangan dibawah pipi kanan.
  4. Jangan tidur dengan cara meniarap kerana ini adalah cara tidur ahli neraka jahanam.
  5. Mengamalkan doa-doa tidur sebelum dan sesudah bangun tidur.
Subhanallah, semoga dapat menjadi amalan kita dan semoga bermanfaat.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Anak-anak yang bakal menyertai bengkel mengaktifkan otak tengah dR Genius Club, dinasihatkan tidur awal agar dapat bangun keesokannya dengan lebih segar dan ceria serta potensi otak tengah dapat dimaksimakan dengan lebih mudah, InshaAllah. Amin.

Keterangan mengenai bengkel mengaktifkan otak tengah dR Genius Club boleh hubungi saya:

pnmagdalinaselamat@gmail.com
tel : 0139926720
(Kuantan, Pahang)
www.facebook.com/magdalinaselamat

atau

kasehuwais@yahoo.com
tel :07-8822316 / 0167136072
(Kota Tinggi, Johor)


No comments:

Post a Comment